De Passerelle van Menen rond 1900 – een vergeten stadsbrug

Wist je dat daar waar nu ’t Schippershof staat, vroeger een ijzeren voetgangersbrug – de Passerelle – over een arm van de Leie lag? Rond 1900 was deze brug een dagelijkse doorgangsplek voor Menenaars om de Leie te kruisen, lang voordat de rivier werd omgelegd en nieuwe stadsdelen werden ingericht

STADSCENTRUMDE LEIE EN ER ROND

12/27/2025

Rond 1900 was deze brug een dagelijkse doorgangsplek voor Menenaars om de Leie te kruisen, lang voordat de rivier werd omgelegd en nieuwe stadsdelen werden ingericht. De passantenbrug maakte deel uit van een levendige stad aan de grensrivier, waar handel, textiel en grensverkeer het stadsleven bepaalden. Vandaag herinnert enkel de oude rivierloop nog aan deze plek, maar foto’s zoals deze brengen dat stukje verdwenen stadsverleden terug tot leven.

Strategisch belang van de Leie

  • De Leie was een belangrijke transportroute tussen Frankrijk en België, gebruikt voor handel in vlas, textiel, tabak, steenkool, bouwmaterialen en landbouwproducten.

  • Menen, als grensstad, was een logistiek knooppunt waar goederen werden overgeladen voor verder transport richting Kortrijk, Gent en Noord-Frankrijk.

De binnenhaven (stadshaven)

  • Menen had rond 1900 effectief een binnenhaven langs een Leie-arm die tot in de stad reikte.

  • Deze havenzone was geen grote commerciële zeehaven, maar een lokale laad- en loskade met:

    • aanlegplaatsen voor Leieschepen (platbodems en vrachtschepen)

    • opslagplaatsen en stapelzones voor goederen

    • activiteit van schippers, handelaars, arbeiders en douane

  • Schippers transporteerden vooral vlasbalen, hout, graan en steenkool, die vaak met paard en kar verder de stad of regio in gingen.

Waarom de Passerelle daar lag

  • Omdat de Leie-arm door de stad liep en als havenkanaal werd gebruikt, moest er een voetgangersbrug komen die:

    • de scheepvaart niet hinderde (dus hoog genoeg of met open constructie)

    • tegelijk inwoners en havenarbeiders een snelle oversteek gaf

  • De brug was volledig uit ijzer, een populair bouwmateriaal in die periode door de industriële vooruitgang.

Over deze foto

Om u een beter inzicht te geven plaatsen we steeds 3 beelden.

De Originele Foto
De Gerestaureerde Foto
Dezelfde plaats hedendaags