De Arkebrug
Menen werd gevormd door de Leie, een rivier die eeuwenlang de levensader was van handel, industrie en stadsontwikkeling. Maar de Leie die we vandaag kennen is niet dezelfde rivier als die van de vorige eeuw. Door rechttrekkingen, dempingen en moderniseringswerken verdwenen oude armen – en met hen ook lokale bruggen.
DE LEIE EN ER ROND


Eén daarvan was de Arkebrug, een bescheiden maar betekenisvolle oversteek over de oude Leie ter hoogte van de huidige zwembadparking. Rechtover het huis van wijlen Maarten Dejonckheere, de bekende archeoloog uit Menen. Het huis staat er nu nog steeds. Onder het huis bevinden zich Kazematten. Kazematten zijn bomvrije gewelfde ruimtes die deel uitmaakten van de stadsversterkingen.
Ze werden gebruikt voor militaire doeleinden zoals opslagplaats van munitie en levensmiddelen of als schuilplaats. De bovenste zijn allemaal gerestaureerd en dateren uit de Hollandse periode. De onderste werden ontworpen door Vauban. Het kanon bij de inkom is van het type die gebruikt werden door Lodewijk XIV.
Hoewel de brug vandaag verdwenen is, blijft haar naam voortleven in het straatbeeld: De Arkebrugweg, die ligt wat verder op de plek waar de brug ooit lag.
De functie van de Arkebrug
De Arkebrug was:
geen monumentale stadsbrug, maar een lokale verbindingsbrug,
vermoedelijk bedoeld voor voetgangers, karren en lichte voertuigen,
gebouwd op metselstenen landhoofden, met een bovenbouw in ijzer of vakwerkstijl (zoals vaak gebruikt bij kleinere Leiebruggen uit die periode).
Ze vervulde een belangrijke rol in het dagelijkse leven:
buurtbewoners gebruikten de brug om de waterarm over te steken,
industriële activiteit vond plaats langs de arm, onder meer door de gasfabriek in de omgeving,
en schepen konden nabij de brug aanmeren, wat duidt op een functionele waterweg vóór de demping.
Het verdwijnen van de brug
Rechttrekking van de Leie (1926–1928)
De rechttrekking van de Leie in Menen in de jaren '20 was een belangrijke ingreep om de binnenvaart te verbeteren, waarbij een nieuwe, rechtere arm werd gegraven en oude lussen zoals het "bassin" in het centrum werden afgesneden, waardoor schepen tot 300 ton de stad konden bereiken, wat een nieuwe binnenhaven en sluizen aan de Sluizenkaai creëerde en het centrum ontsnapte aan de scheepvaart.
de rivier werd rechtgetrokken en verbreed om grotere scheepvaart toe te laten,
oude meanders en nevenarmen werden gedempt of afgesloten, de oude Leie bleef wel nog bestaan tot eind jaren '60
waardoor lokale bruggen zoals de Arkebrug hun functie verloren en werden gesloopt.
Het resultaat vandaag de dag:
De Leiearm is verdwenen uit het landschap,
Maar de naam blijft als erfgoed in het straatbeeld bewaard.
Over deze foto
Om u een beter inzicht te geven plaatsen we steeds 3 beelden.
De Originele Foto


De Gerestaureerde Foto
Dezelfde plaats hedendaags



